درمان جوش زیرپوستی در ۳ سوت !! ( با عکس )

جوش زیر پوستی

جوش‌های زیرپوستی که به آن‌ها جوش‌های بدون سر نیز گفته می‌شود ، در لایه‌های عمیقی از پوست هستند و روی اعصاب فشار می‌آورند ، همچنین باعث ورم کردن ، ناراحتی و درد نیز خواهند شد .

ممکن است که زمان زیادی طول بکشد تا جوش‌های زیرپوستی به سطح پوست بیایند و باعث قرمزی ناحیه بزرگی در پوست شوند .

عموماً جوش‌های زیرپوستی روی بینی ، پیشانی ، گردن ، گونه ، چانه و پشت گوش ظاهر می‌شوند .

برای خلاص از شر جوش‌های زیرپوستی شما نیاز به کاهش چربی پوست ، کاهش سلول‌های مرده روی پوست و کاهش التهاب پوست‌ دارید ، همچنین با داشتن برنامه روزانه تمیز کردن صورت ، بخور دادن صورت و تنظیم رژیم غذایی می‌توان به درمان این نوع جوش کمک کرد .

بهداشت مناسب صورت

از بین بردن جوش های زیرپوستی

روزی ۲ بار صورت خود را تمیز کنید . برای از بین بردن کثیفی و چربی روی پوست باید به‌صورت منظم ، به‌صورت روی ۲ بار صورت را شستشو داد .

از شوینده‌های گیاهی استفاده کنید که روی آن‌ها نوشته‌شده باشد ” ضد جوش ” ( non-comedogenic ) ، این یعنی اینکه باعث مسدود کردن منافذ پوست نمی‌شوند . از محصولات حاوی الکل استفاده نکنید ، زیرا می‌توانند باعث تحریک کردن و خشک شدن پوست شوند .

تمیزکننده صورت ( صابون ، شامپو و غیره ) را با نوک انگشتان و به‌صورت ملایم روی صورت بزنید . بجای ساییدن صورت ، صورت را ماساژ دهید ، ساییدن صورت می‌تواند باعث ایجاد جای زخم دائمی روی پوست شود .

بعد از تعریق زیاد مثلاً بعد از ورزش کردن ، صورت و بدن را شستشو دهید .

تخلیه جوش زیرپوستی

از فشار دادن ، چلاندن و ترکاندن جوش زیرپوستی اجتناب کنید . ممکن است فکر کنید که با این کار می‌توانید زودتر از شر جوش‌های زیرپوستی خلاص شوید ، اما این کار باعث تحریک کردن جوش‌های عمیق شده که می‌تواند پوست را به‌سوی ایجاد جوش‌های بیشتر و ایجاد جای زخم سوق دهد .

جلوگیری از جوش زیرپوستی

از آفتاب دوری‌کنید . بدون استفاده از کرم ضد آفتاب بیرون نروید و از سولاریوم استفاده نکنید . اشعه‌های UV آفتاب می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب‌زده و آن‌ها را ضعیف کنند .

تمیز کردن پوست با بخور

درمان خانگی جوش زیرپوستی

۱ – مواد موردنیاز را جمع‌آوری کنید . تمیز کردن با بخار می‌تواند باعث تازه‌سازی پوست و کمک به رفع مشکلات پوستی مانند جوش زیرپوستی شود .

همچنین می‌توانید با استفاده از عصاره‌های گیاهی در هنگام بخور ، جوش‌های زیرپوستی را بیرون بکشید .

مواد لازم :

  • حوله تمیز و بزرگ
  • ظرف آب ۱ لیتری
  • آب
  • عصاره گیاهی یا گیاه خشک‌شده

داروی گیاهی برای جوش زیرپوستی

۲ – عصاره‌های گیاهی مناسب کدام‌اند ؟

شما باید از عصاره‌های گیاهی دارای خواص آنتی‌باکتریال یا ضدعفونی‌کنندگی استفاده کنید گه می‌تواند به آرام کردن جوش‌های زیرپوستی کمک کنند .

از عصاره های زیر میتوانید استفاده کنید

نعناع : به دلیل داشتن درصد بالایی از منتول ، نعناع دارای خواص ضدعفونی‌کنندگی بوده و سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد .

آویشن : این گیاه باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود و همچنین دارای خواص آنتی‌باکتریال نیز هست . این گیاه باعث افزایش گردش خون نیز می‌شود .

اسطوخودوس : این گیاه دارای خواص تسکین‌دهنده و آرام‌سازی است . همچنین دارای خواص آنتی‌باکتریال بوده و می‌تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند .

کالندولا : این گیاه می‌تواند باعث افزایش سرعت بهبودی شده و همچنین دارای خواص ضد‌میکروبی نیز می‌باشد .

همیشه قبل از مصرف عصاره‌ها تست حساسیت بگیرید ، زیرا ممکن است به آن حساسیت داشته باشید .

روش تست حساسیت :

یک قطره از عصاره گیاهی موردنظر را روی مچ دست بزنید و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید . درصورتی‌که واکنشی روی پوست دیده نشد از آن عصاره گیاهی می‌توانید استفاده کنید .

شستن صورت با روغن

۳ – صورت را با محصولات پایه گیاهی بشورید . درصورتی‌که موی بلندی دارید ، آن را از پشت ببندید تا با صورت تماس نداشته باشد . سپس ، صورت را با محصولی که پایه آن‌ها روغن گیاهی است ، بشورید .

این کار باعث تمیز کردن و آماده کردن صورت برای بخور می‌شود . از روغن‌هایی مانند : گلیسیرین ، روغن هسته انگور و روغن دانه آفتابگردان می‌توانید استفاده کنید .

به‌وسیله نوک انگشتان محصول موردنظر را روی صورت بزنید ، با ملایمت و با حرکات دایره‌ای شکل ماساژ دهید . بعد از حدود ۱ دقیقه به‌وسیله آب ولرم صورت را آبکشی نمایید .

در آخر نیز صورت را با حوله تمیز خشک‌کنید .

داروی گیاهی برای درمان جوش زیرپوستی

۴ – عصاره موردنظر را به آب در حال جوش اضافه کنید . یک قابلمه ۱ لیتری برداشته و آن را تا نصف پرکنید و بگذارید تا جوش بیاید .

بعد از جوش آمدن ۱ تا ۲ قطره عصاره گیاهی به آن اضافه کنید . درصورتی‌که عصاره گیاهی ندارید ، می‌توانید از نصف قاشق چای‌خوری از گیاه خشک‌شده آن‌ها را استفاده کنید .

بگذارید ۱ دقیقه عصاره با آب بجوشد ، سپس زیر آن را خاموش‌کنید .

بخور جوش زیرپوستی

۵ – با حوله روی سر خود را بپوشانید و صورت را در فاصله ۳۰ تا ۳۸ سانتی‌متری از آب قرار دهید . بخور باعث گشاد کردن رگ‌های خونی و باز کردن منافذ پوست می‌شود ، بدون اینکه آسیبی به پوستتان برساند .

چشمان خود را ببنید و نفس عمیق بکشید . ریلکس باشید و بگذارید بخارآب روی صورت شما جریان داشته باشد .

از بین بردن جوش زیرپوستی

۶ – به مدت ۱۰ دقیقه صورت را بخور دهید . اول‌ازهمه ، ۱ دقیقه صورت را بخور دهید ، سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید تا ببینید واکنش حساسیتی ایجاد می‌شود یا خیر . اگر واکنشی ایجاد نشد به مدت ۱۰ دقیقه صورت را بخور دهید سپس با آب ولرم ، صورت را آبکشی نمایید .

تست واکنش حساسیت را فقط یکبار انجام دهید . در دفعات بعد که از همان عصاره گیاهی استفاده میکنید ، نیازی به تست حساسیت نیست .

کرم ضد جوش زیرپوستی

۷ – صورت را مرطوب کنید . بعد از تمام شدن بخور ، به‌وسیله روغن‌های طبیعی یا مرطوب‌کننده های ضد جوش (non-comedogenic ) پوست را مرطوب کنید . این کار باعث نرم کردن پوست و جلوگیری از آسیب دیدن آن می‌شود .

به دنبال مرطوب‌کننده های ضد جوش یا ضد مسدودسازی منافذ پوست باشید .

مرطوب‌کننده های طبیعی ضد جوش نیز وجود دارند مانند : روغن آرگان ، روغن کالندولا ، روغن کرچک ، روغن دانه آفتابگردان ، روغن شاه‌دانه و کره شیا که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید .

روزی ۲ بار صورت خود را با مرطوب‌کننده های طبیعی ، یک‌بار در صبح و یک‌بار در شب مرطوب کنید .

فقط روزی ۱ بار صورت را بخور دهید ، یا صبح یا شب .

درمان‌های گیاهی

درمان خانگی جوش زیرپوستی

چای سبز کیسه‌ای روی جوش زیرپوستی قرار دهید . چای سبز می‌تواند به‌عنوان قابض عمل کند و به نرم کردن جوش کمک کند ، درحالی‌که باکتری‌ها را کشته و کثیفی‌ها را دور می‌کند .

چای سبز کیسه‌ای را در آب گرم خیس کنید ، سپس مستقیماً روی جوش زیرپوستی قرار دهید تا جوش‌ها را بیرون بکشید .

سرکه سیب و جوش زیرپوستی

از سرکه سیب روی جوش زیرپوستی استفاده کنید . سرکه سیب یکی دیگر از درمان‌های راحت و ارزان است که می‌توان از آن به‌عنوان قابض استفاده کرد . سرکه سیب را باید مستقیماً روی جوش زیرپوستی بزنید ، بنابراین به‌وسیله گوش پاک‌کن یا پنبه ، سرکه سیب خالص را روی جوش زیرپوستی بزنید .

روغن درخت چای و درمان جوش زیرپوستی

از روغن درخت چای استفاده کنید . روغن درخت چای یک روغن گیاهی طبیعی است که خواص آنتی‎باکتریال و ضد‌قارچی دارد ، همچنین قابض نیز است .

به‌وسیله گوش پاک‌کن یا پنبه ، روغن درخت چای را روی جوش زیرپوستی بزنید .

ماسک ضدجوش زیرپوستی

ماسک گیاهی درست کنید . از این ماسک می‌توانید روی کل صورت استفاده کنید یا اینکه به‌صورت درمان نقطه‌ای ، فقط روی جوش‌های زیرپوستی بزنید .

طرز تهیه و استفاده :

۱ قاشق غذاخوری عسل ، ۱ عدد سفیده تخم‌مرغ ، ۱ قاشق چای‌خوری آبلیمو و نصف قاشق چای‌خوری عصاره گیاهی را با یکدیگر مخلوط‌کنید . از عصاره‌های گیاهی مانند : نعنا ، اسطوخودوس ، کالندولا و آویشن می‌توانید استفاده کنید .

با دست تمیز و به‌وسیله انگشتان ، ماسک را روی صورت و گردن یا اینکه فقط روی جوش‌های زیرپوستی بزنید . ۱۵ دقیقه صبر کنید تا ماسک خشک شود سپس با آب ولرم آبکشی نمایید . صورت را خشک کرده و از مرطوب‌کننده ضد جوش استفاده کنید .

لایه‌برداری جوش زیرپوستی

ترکاندن جوش زیرپوستی

از فشار دادن یا ترکاندن جوش‌های زیرپوستی اجتناب کنید . اگر جوش زیرپوستی به سطح پوست رسید ، آن را فشار ندهید یا نترکانید . این کار می‌تواند باعث ایجاد التهاب ، عفونت و ایجاد جای زخم شود ، بنابراین بگذارید جوش به‌خودی‌خود خوب شود .

اگر نمی‌توانید جوش رسیده به سطح پوست را تحمل‌کنید ، می‌توانید با استفاده از لایه‌برداری ضعیف به تخلیه چرک داخل جوش یا موی گیرکرده داخل آن کمک کنید . هرچند متخصصین پوست لایه‌برداری جوش را پیشنهاد نمی‌کنند .

لایه برداری جوش زیرپوستی

از لایه‌بردار عسل و جوش‌شیرین کمک بگیرید . ترکیب این ۲ ماده می‌تواند باعث لایه‌برداری جوش‌های زیرپوستی شود .

طرز تهیه و استفاده :

¼ پیمانه عسل را با ۱ قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین مخلوط‌کنید . آن‌قدر جوش‌شیرین اضافه کنید تا خمیری به دست بی‌آید . به‌آرامی خمیر را با حرکات دایره‌ای شکل روی جوش‌های زیرپوستی بزنید ، همچنین می‌توانید به‌وسیله گوش پاک‌کن نیز خمیر را روی جوش بزنید . بعد از ۲ الی ۳ دقیقه ماساژ دادن ، با آب گرم آبکشی نمایید .

درمان قطعی جوش زیرپوستی

با بلغور جو دوسر لایه‌برداری کنید . استفاده از این لایه‌بردار ملایم ، یک‌راه طبیعی دیگر برای از بین بردن کثیفی ، سلول‌های مرده یا موهای گیرکرده در جوش‌های زیرپوستی است .

طرز تهیه و استفاده :

¼ یا ½ پیمانه بلغور جو دوسر را به‌وسیله غذا ساز یا قهوه ساز خردکنید . مقدار کافی روغن‌زیتون ، روغن جوجوبا ، روغن ویتامین E ، روغن آووکادو یا روغن بادام به آن اضافه کنید تا خمیری شکل شود .

به‌آرامی و حرکات دایره‌ای شکل ، خمیر را روی جوش‌های زیرپوستی بزنید . همچنین می‌توانید به‌وسیله گوش پاک‌کن خمیر را روی جوش بزنید . به مدت ۲ الی ۳ دقیقه خمیر را روی جوش زیرپوستی ماساژ دهید ، سپس با آب گرم آبکشی نمایید .

لایه بردار شکر

از لایه‌بردار شکر و روغن‌زیتون استفاده کنید . روغن‌زیتون برای لایه‌برداری پوست پیشنهاد می‌شود ، اما شما می‌توانید از روغن کرچک ، روغن جوجوبا ، روغن ویتامین E ، روغن آووکادو یا روغن بادام نیز به‌جای روغن‌زیتون استفاده کنید .

طرز تهیه و استفاده :

۱ قاشق چای‌خوری شکر را با ½ پیمانه روغن را با یکدیگر مخلوط‌کنید تا خمیری شکل بگیرد . خمیر را به‌آرامی و با حرکات چرخشی روی جوش زیرپوستی بزنید یا اینکه با گوش پاک‌کن خمیر را روی جوش بزنید . بعد از ۲ الی ۳ دقیقه ماساژ ملایم ، با آب گرم آبکشی نمایید .

لایه برداری جوش زیرپوستی با نمک

لایه‌برداری با نمک دریا را امتحان کنید . نمک دریا به‌عنوان کمک کننده به بهبود ظاهر پوست و از بین بردن کثیفی معروف است که می‌تواند باعث ایجاد جوش زیرپوستی شود .

طرز تهیه و استفاده :

۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری نمک دریا را با مقدار کافی روغن‌زیتون مخلوط‌کنید تا خمیری شکل شود . خمیر را به‌آرامی و با حرکات چرخشی روی جوش زیرپوستی بزنید ، یا اینکه با گوش پاک‌کن خمیر را روی جوش بزنید . بعد از ۲ الی ۳ دقیقه ماساژ ملایم ، با آب گرم آبکشی نمایید .

رژیم‌غذایی مناسب جوش

موادغذایی مفید برای جوش زیرپوستی

از مواد غذایی دارای شاخص گلیسمی پایین مصرف کنید . مصرف مواد غذایی دارای گلیسمی پایین باعث آزادسازی آرام قند در خون می‌شود که این کار به بدن اجازه می‌دهد تا قند را راحت‌تر پردازش کند .

مواد غذایی دارای گلیسمی پایین :

  • آجیل
  • حبوبات
  • ماست
  • بیشتر میوه‌ها به‌غیراز هندوانه و خرما
  • بیشتر سبزی‌ها به‌غیراز کدوتنبل ، چغندر و شقاقل
  • گندم کامل ( سبوس‌دار ) ، نان کامل و در کل غلات کامل
  • کمترین شاخص گلیسمی نیز در ماکارونی با غلات کامل ، جو و برنج قهوه‌ای است .

رژیم غذایی ضد جوش زیرپوستی

از مواد غذایی دارای ویتامین A بالا استفاده کنید . ویتامین A می‌تواند به داشتن پوستی سالم کمک و از ایجاد جوش مانند جوش زیرپوستی جلوگیری کند .

مواد غذایی غنی از ویتامین A :

  • سبزی‌ها مانند : سیب‌زمینی شیرین ، اسفناج ، هویج ، کدوتنبل ، کالم بروکلی ، فلفل قرمز ، اسکواش تابستانی
  • میوه‌ها مانند : زردآلو ، انبه و گرمک
  • حبوبات مانند : لوبیا چشم‌بلبلی
  • گوشت و ماهی ، بخصوص جگر گوساله ، شاه‌ماهی و ماهی قزل‌آلا

موادغذایی ضروری برای درمان جوش زیرپوستی

ویتامین D بیشتری مصرف کنید . این ویتامین می‌تواند به سالم ماندن و تازه نگه‌داشتن پوست کمک کند .

مواد غذایی غنی از ویتامین D :

  • ماهی مانند : سالمون ، آزاد و تن
  • لبنیات مانند : شیر ، ماست و پنیر
  • نور خورشید : حداقل هفته‌ای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زیر نور آفتاب باشید . همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوست خود محافظت کنید .

موادغذایی مفید برای جوش زیرپوستی

امگا۳ مصرف کنید . امگا۳ می‌تواند باعث درخشش طبیعی پوست شده و از ایجاد جوش جلوگیری کند که جوش زیرپوستی را نیز شامل می‌شود .

مواد غذایی غنی از امگا۳ :

  • آجیل و دانه‌ها مانند : دانه‌های کتان ، روغن دانه کتان ، دانه‌های چیا و گردو
  • ماهی مانند : سالمون ، ساردین و ماهی خال‌خالی
  • سبزی‌ها مانند : اسفناج ، کلم چینی
  • غذاهای دارای گیاهانی مانند : ریحان ، میخک ، پونه کوهی و مرزنجوش

علت ایجاد جوش زیرپوستی

غذاهای دارای قند مصنوعی و تصفیه‌شده مصرف نکنید . باکتری‌ها قند را دوست دارند و از آن تغذیه می‌کنند ، بنابراین ازاین‌گونه مواد غذایی دوری‌کنید ، زیرا می‌توانند باعث ایجاد جوش‌های جدید شوند .

قبل از خرید کردن مواد غذایی مختلف ، برچسب روی آن‌ها را مطالعه کنید تا از قند مصنوعی و تصفیه‌شده در آن‌ها استفاده نشده باشد .

نکات مهم

اگر بعد از ۲ تا ۳ هفته استفاده از روش‌های گفته‌شده ، جوش‌های زیرپوستی از بین نرفتند ، به متخصص پوست مراجعه کنید .

قبل از شروع هر روش درمانی با متخصص پوست مشورت کنید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *